Over mij

Mijn foto
Nunspeet, Gelderland, Netherlands

vrijdag 31 oktober 2014

Drama reflectie eigen instructie film


Inleiding

Sinds klein af aan ben ik altijd al bezig geweest met dansen. Van dansschool tot aan danswedstrijden die wij als groep dansten. Dansen is echt mijn passie! Ik heb veel optredens gedaan wat ik ook echt heel leuk vond om te doen. Ik ben drie jaar lang op de basisschool van mijn broertje zwarte piet. Ik vind het echt leuk om in een ander pak even iemand anders te zijn en de kinderen te vermaken. Niet alleen op school maar zwarte piet zijn doe ik dan de hele dag door op 5 december. De hele dag acteren als een ander persoon. Ik wil dit nog graag lang blijven doen. Met dansen leer je vooral veel basis technieken die terug komen in het vak drama. Zoals op je houding letten, adem gebruik  en hoe je netjes bewegingen overdraagt.




Dans in de samenleving :
In onze samenleving zie je veel dat er gedanst wordt. Er zijn verschillende functies waar dans voor gebruikt wordt. Er zijn mensen die dansen omdat ze het leuk vinden en doen dit als hobby. Er zijn ook mensen die dansen als sport, maar dansen kun je ook doen in een toneelstuk.In theater shows komt het ook naar voren. Naast al het spel is er ook wel eens een dans, om even weer actief te worden en de aandacht er weer bij te krijgen. Soms laat een dans ook een verhaal zien. Mensen die hun gevoelens proberen uit te beelden. Iedereen gebruikt dans weer ergens anders voor. Dans brengt een leuke en creatieve uiting naar anderen toe. In onze samenleving is er genoeg te doen met dans. Op tv zijn veel dansprogramma's waar je aan mee kan doen. Bijv. Everbody dance now en Dans is voor iedereen. 


Drama lessen op school :

Ik vond de drama lessen op school echt leuk. Het ware goede duidelijke lessen. Ik had geen moeite met los komen, want spel en dans was al iets wat ik vaak deed. Bijvoorbeeld dansen en zwarte piet spelen. Ik vond het fijn dat de verschillende werkvormen van drama werden behandeld. Zo kreeg ik ook een beeld van onderwerpen die ik nog niet gehoord had.

Reflectie van eigen instructie filmpje

Fase 1 handelen

Ik wou een instructie film met de werkvorm dans.  Iedereen die het filmpje zou bekijken zou ook moeten snappen waar het over gaat. Het filmpje kan gebruikt worden als voorbeeld materiaal voor docenten om kinderen duidelijk te maken waar dans over gaat en wat er allemaal bij komt kijken.  Ik vond het belangrijk om te letten op details en op de duidelijke werkvormen die bij dans horen.

Fase 2 terug blikken op het handelen
Wat gebeurde er concreet

Wij hebben eerst met ons groepje duidelijke afspraken gemaakt over welke thema wij aan de werkvorm dans gingen koppelen en wie wat ging doen. Uiteindelijk is het thema feest geworden , omdat een aantal uit ons groepje hier al eens eerder mee hadden gewerkt. Iedereen was het eens met zijn stukje deel die die moest leveren voor het filmpje. Wij hebben een plan gemaakt hoe wij het zouden aanpakken en wat we zouden laten zien in het filmpje met welke plaatjes erbij of met welk opgenomen stuk film. Wij moesten een datum prikken om te filmen. Dit was erg lastig, omdat iedereen buiten school natuurlijk vaak wat te doen heeft. Op maandag 27 oktober hebben wij voor het eerst gefilmd. Sarah was niet aanwezig. Verder ging het wel goed en er waren er geen problemen. De volgende dag hoorden wij dat het filmpje weg was. Ik baalde er wel even van, maar het kon net zo goed mij ook overkomen dus hebben wij nog contact gehad met elkaar hoe we dat zouden oplossen. Yeliz kwam met het idee om het donderdag 30 oktober opnieuw te filmen. Dit hebben wij gedaan met dank aan Leroy en Iris.

Ik wou dat het allemaal wat eerder klaar was zodat wij aan het eind niet allemaal gingen stressen. Ik dacht wel het is een leuke opdracht, maar er gaat veel tijd in zitten om het allemaal goed voor elkaar te krijgen. Ik voelde mij wel goed in de groep. Heb goed kunnen samenwerken met mijn klasgenoten.

Fase 3 Bewust worden van essentiƫle aspecten

De antwoorden van de vorige vragen hangen  wel allemaal goed samen, omdat het allemaal met elkaar te maken heeft. Wij hebben zelf voor de groepen gekozen en ik was daar persoonlijk wel blij mee, omdat ik bij mijn vriendinnen zat . Ik kan goed samenwerken met mijn  vriendinnen. De volgende keer zou ik het ook graag zo willen hebben. Ik heb er geen problemen mee gehad.


Fase 4 Formuleren van handelingsalternatieven

Ik zie wel in dat ik ook met andere mensen kan samenwerken dan alleen mijn vriendinnen. Een voordeel daarvan is dat ik leer om steeds met andere mensen te werken en een nadeel daarvan is dat ik niet echt met die personen omga en hen buiten school dus niet zie. Met mijn vriendinnen breng ik buiten school ook vaak tijd door. Ik wil graag de volgende keer ook weer met mijn vriendinnen samen werken, omdat ik merk dat ik met hen echt goed kan samenwerken.


Onderlinge samenwerking binnen ons groepje  : 
Het samenwerken ging niet altijd zo soepel. We hadden eerst wat problemen met een datum prikken en daarna met het regelen dat iedereen er was. Er is wel iemand afwezig geweest, maar wij hebben toen toch besloten om het filmpje te filmen met de studenten die er wel waren. Het thema uitkiezen, liedje erbij zoeken en danspasjes maken verliep allemaal goed. We hadden op school een goede plek gevonden waar wij ons filmpje konden filmen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief